„Semnificaţia oului de Paşte trebuie căutată
cu mult timp în urmă, încă înainte de naşterea lui Hristos, atunci când exista
obiceiul ca oul să fie dăruit, el simbolizând fecunditate, echilibru, viaţa şi
reînnoirea naturii, iar obiceiul vopsirii oului a fost întâlnit pentru prima
dată la chinezi, cu circa două mii de ani înainte de Hristos.
Oul roşu a devenit simbol al creaţiei şi învierii, prin exemplul Mântuitorului
nostru Iisus Hristos, culoarea roşie însemnând Sângele Domnului cel curs de pe
Cruce pentru noi şi pentru mântuire dar şi simbolul văzut al învierii morţilor.
Practica oului colorat s-a utilizat mai ales la popoarele Europei şi Asiei,
însă romanii au fost cei care au introdus, se pare, practica încondeierii
oului, desăvârşită ulterior prin tehnică, materiale şi simbolistica utilizată.
Aşadar roşul cu care sunt vopsite ouăle de Paşte reprezintă atât sângele lui
Iisus care s-a scurs de pe Cruce cât şi focul, cu puterea lui purificatoare.
Pe
de altă parte ciocnitul ouălor simbolizează sacrificiul lui Hristos, la noi
existând tradiţia ca după Înviere, persoana mai în vârstă să ciocnească oul
celuilalt în timp ce rosteşte “Hristos a Înviat”, iar celălalt spune “Adevărat
a Înviat”.
Lucrările plastice și fotografiile sunt
realizate de colectivul cercului de pictură, elevi și profesor.
Șablonul, ștampilele din cartofi sau alte legume pot fi folosite pentru
multiplicare și folosirea în repetiție sau pentru construirea altor forme
complexe. Exemple: copacul cu frunze ovale și iepurele a cărui formă complexă e
realizată din asocierea formelor simple ovale.
În filmul scurt sunt sugestii
pentru experimente legate de tente și texturi pe forma plană ovală și pentru
folosirea motivelor decorative specifice artei populare românești.
TÉNTĂ s. f. 1. amestec, în
diferite proporții, de apă și tuș sau orice alt colorant, folosit pentru a reda
nuanța dorită într-o colorație. 2. (fig.) nuanță, culoare. 3. strat de culoare
omogen, aplicat pe un suport. (< fr. teinte)
TEXTURA – este un element
plastic care se referă la reprezentarea iluzionistă a suprafețelor tactile. Ea
este legată de senzația pe care o avem atunci când atingem o suprafață, sau pe
care ne-o imaginăm atunci când privim o pictură, un desen. Se mai numește
textură, calitatea tușeii de culoare, impastatas sau linsă, efectul fiind
sugerarea materialității formelor reprezentate.
Spor la vopsit
ouă, în Săptămâna Mare!
Comentarii